Derfor er det vigtigt, at dit barn dyrker sport

”Jeg gider ikke til fodbold i dag”, ”Jeg er træt”, ”Jeg kan ikke finde ud af det”. Det kan være lidt af en udfordring at få de små afsted til deres fritidsaktiviteter. Du har sikkert hørt undskyldninger som disse før. På trods af at iveren var stor, da sæsonen startede. Men der er mange fordele ved at du får børnene op af sofaen, og ud at røre sig.

Fysisk aktivitet er afgørende for dit barns udvikling

Det er nemlig ektremt vigtigt for børns velvære og udvikling, at de dyrker sport samt andre hobbyer. Det er igennem fysisk aktivitet, at kroppen udvikler sig og vokser normalt. Det er derfor afgørende, at børn ikke bruger alt deres tid foran fjernsynet.

Børnenen bliver stærkere, og får et bedre helbred. Men det er ligeledes vigtigt, fordi de er sammen med andre børn om det. Når dine børn dyrker sport, udvikler de derfor også deres sociale færdigheder, og får venner. Dit barn får udover kondition og motoriske koordineringsevner også andre færdigheder. Det lærer om sociale spilleregler, at samarbejde og blive en bedre ven.

Derfor er holdsport en god idé, men dans og gymnastik er også populære valg. Læs mere om gymnastik her.

Det er vigtigt at dit barn både oplever success og nederlag

Når du har fundet frem til den ideelle sportsaktivitet for dit barn, er det vigtigt ikke at frygte nederlag på dit barns vegne. For hvis du gør det, kan det være barnet aldrig får lov til at prøve, om det kan.

Ved at lade dit barn prøve, viser du tillid og respekt. Derfor kan det være det værd, at du bider dig i tungen, når lille Per springer højt til springgymnastik. Eller når Sofie styrter afsted med 100 km i timen til håndbold. At få nederlag og lykkes er ligeledes del af normal vækst og udvikling.

Dit barn vil få meget mere selvtillid. Ofte kan børn meget mere, end vi går og tror. Det er ikke kun for sjovt, at dit barn har en fritidsaktivitet. Det er en stor gevinst for barnet at komme afsted, og prøve sig selv af.

Derfor er det vigtigt, at dit barn dyrker sport